Olen nelikymppinen nainen tutustumassa itseeni, elämääni ja kaikkeen mikä siihen liittyy.
Lempeydellä, rakkaudella ja pakottamatta pyrin oppimaan uutta ja elämään tasapainossa.
Tämä blogi on ihmisen matkaa omaan itseensä ja tänne mahtuu kaikki mikä elämässä on.
Elämässä pinnalla tällä hetkellä oleminen kehoni kanssa.
Jalat meni alta jouluna 2012 ja laihdutus ja kunnon kohottaminen alkoi tammikuussa 2013.
Vuodessa kunto koheni hurjasti ja paino tippui reilut 10 kg.
Matka jatkuu normaalipainoon ja parempaan kuntoon...

maanantai 17. kesäkuuta 2013

Hemmetin aineenvaihdunta!

Kävin perjantaina siellä kehonkoostumus- ja lihaskuntotestissä. Lihaskunto on parantunut, minkä jo tiedänkin, samoin vatsan alueen sisäelin rasva vähänee kokoajan mukavasti. Mutta tuo aineenvaihdunta! Neljäkymppisenä edellisellä kerralla aineenvaihdunnan taso oli viimeksi 55 vuotiaan tasolla, eikä se ole siitä muuttunut mihinkään. Eipä ihme että saan oikeasti tehdä koko ajan töitä kunnolla laihtuakseni.

Eräs syys tähän projektiinhan on ollut nuo minua herätelleet kovin ennen aikaisilta tuntuneet kuumat aallot jotka ilmaantuivat elämääni joitakin vuosia sitten. Niitä ei ole enää ollut - joten oletin että aineenvaihduntakin olisi parantunut. Näin ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole. Harmillista, mutta totta. Meinaan kyllä mennä vielä uusintamittaukseen vielä, ja ehkäpä käyn tulevaisuudessa tuolla kerran tai pari vuodessa muutenkin. Pitää mukavasti tsemppiä yllä ja tavoitteitahan sieltä aina saa.

Jos aineenvaihdunta olisi nopeampi niin laihtuminenkin olisi helpompaa. Näillä saamillani korteilla "pelaan" kuitenkin enkä aio luovuttaa.

Joka tapauksessa tänä aamuna puntari näytti että miinus 15 kiloa on tosi lähellä. Ihan en varmaankaan ennätä juhannukseksi mutta luultavasti jo tässä kuussa... toivon. Kehosta kun ei oikeasti koskaan tiedä.

Eilen olin pitkästä aikaa Bodybalance tunnilla ja täytyy sanoa että mukavasti alkaa viikko jo sunnuntai-iltana sen kanssa. Luultavasti otan ohjelmaani aika pysyvästi.. Vaikka vaapun enkä löydä tasapainoa niin lihakset saavat töitä, hiki valuu... ja lopun rentoutuminen on niin ihana että se on kyllä noista ryhmäliikuntatunneista ihan ykkösenä omalla listallani.

Kuntosaliohjelmaa olen nyt pyrkinyt tekemään kaksi kertaa viikossa, ja vaikka olenkin seuraavana päivänä ihan rättipoikkipuhki niin se kantaa huikeasti mm uinnissa. Viimeksi tein kaksi henkilökohtaista ennätystä. Ensinnäkin uin kaksi kilometriä tuntiin, eli aika on hiljaa mutta varmasti tipahtanut tuon kahden kilsan matkassa jopa 20 min siitä missä olin viime syksynä. Vielä muutama viikko sitten kahteen kilometriin 70 minuuttia. Lisäksi uin vielä tuohon kolmannen kilometrin päälle ja sekin meni puoleen tuntiin. Iso ilo huimata edistymistä!

Sen olen huomannut, että minulla jää joskus syömättä kaloreita edelleen. Varsinkin viikonloppuisin.. pähkinöillä jne olen sitten kuronut kalorivajetta umpeen sillä olen huomannut että varmin tapa itselläni on torpata painon nousu on liian vähän syöminen. Olen alkanut katsella herkkujakin sillä silmällä.. joten eilen illalla sitten paikkasin kalorivajeen suklaalla. Ei ravitsemuksellisesti oikein ollenkaan, mutta testasin sitten senkin. Punnitsin suklaan vaa´alla ja sain 10 palaa syödäkseni. Eli kalorivajetta oli aika paljon.. Lopulta suklaata olisi muutama pala riittänyt oikein hyvin. Kuudennen kohdalla harkitsin jo laittavani loput pois ja hakevani omenaa ja pähkinää mutta syöin sen suklaan kuitenkin ja tunnustelin oloani. Kyllä vain. Tulevaisuudessa suklaakiintiö täyttyynee aivan eri tavalla kuin aikaisemmin..

Tänään jälleen fustraa...

3 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Onneksi olkoon, puoliväli häämöttää.

    Mutta eikös sinulla ollut se personaltraineri, hänen pitäisi osata auttaa sinua myös näissä aineenvaihdunta-asioissa. Ellei- ei taida olla oikein asioista perillä.
    Olen lukenut jostakin että ainakin avokado, greippi ja päärynä kiihdyttää aineenvaihduntaa. Ja minulla itsellä sauvakävely on se joka auttaa jos jumittaa. Pitkäkestoinen, suht rauhallinen sauvakävely. Ja päälle pitkä callan, siinä on hyvä yhdistelmä.
    Mutta mulla tietysti on myös ne solukalvon huolehtijat.

    Mutta ei oo helppoo. Sun seuraaminen antaa potkua myös omaan projektiini...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, itseasiassa hälle tästä mainitsin tänään ohimennen... ja mainitsi hän yhden jutun.. se voipi olla tuo tupakka yksi sellainen juttu joka hidastaa. Ja moni vaikutus tulee hitaasti.. ja tässä voi olla sellainenkin juttu että kun olen aiemmin ollut jo-jo-laiduttaja niin aineenvaihdunta on senkin takia edelleen hieman vinossa. Keho muistaa.. Mutta olen tässä kohdassa nyt, viisi kuukautta takana ja 14 tippunutta kiloa joten onnistuupa tämä näinkin tässä kohtaa. Mun traineri on fysioterapeutti sekä fustra-personaltrainer, jos tarvii mennä syvemmälle näihin aineenvaihdunta juttuihin niin lääkäri ravitsemusterapeutti osastolle mentäneen.. Mehän saatetaan olla aika tasan sun kanssa näissä aineenvaihduntajutuissa jos sulla onkin vaikka vähän nuoremman aineen vaihdunta? ;-)

      Poista